Chromefälgar

Första testet av TTA-bilen på svensk mark

TTA testade den nya TTA-bilen på svensk mark för första gången under tisdagen tillsammans med ett antal svenska team.
13 juli, 2011
17:28

– Vi har haft en framgångsrik testdag tillsammans med några av Sveriges bästa förare och team. Bilen fungerade utmärkt och responsen har varit positiv, säger Christian Dahl, representant för TTA.

Mantorp Park var platsen för testet där förare från ett antal team fick testköra de två TTA-bilarna. En av testbilarna visas i bilden, utrustad med en standardkaross från Solution-F som kommer att ersättas med specialdesignade karosser från TTA för respektive bilmodell och team till 2012.

– Testet var till för att dels utveckla och anpassa bilen för svenska banor samt för att intresserade team och förare att få en ordentlig känsla för bilen, säger Tobias Johansson, representant för TTA.

Thed Björk var en av de första förarna att testa den nya TTA-bilen och var nöjd efter körningen.

– Mitt första intryck är väldigt positivt av TTA-bilen. Det är en riktig racingbil som har det senaste inom ny teknik och som är utmanande att köra. Det här är precis vad jag eftersöker, man vill komma till banan och veta att man slåss på lika villkor och med det här konceptet kommer bästa förare och team att vinna, säger Björk.

Regerande privatförarmästare i STCC, Andreas Ebbesson, tog över ratten efter Björk.

– Det var överlag en rolig bil att köra. Det händer rätt mycket när man går på gas och broms. Man har ju en hel del att lära, det är inte bara att sätta sig och köra fort direkt. Det kommer att ta ett tag att hitta det sista lilla extra och så ska det vara. Vi på Ebbesson Motorsport har kört mycket sportbilar tidigare och bilen påminner en del om Radical, fast med en större bil som har mer hästkrafter. Totalt sett ett mycket intressant koncept som ger mycket värde för pengarna, säger Ebbesson.

 

Mattias Andersson, som gör sitt tionde år i STCC, körde ett 10-tal varv med bilen och menar att det är en stor skillnad mellan TTA-bilen och dagens S2000-bilar i STCC.

– Det var en annorlunda upplevelse, jag har kört Alfa Romeo i många år nu och TTA-bilen är en väldigt stor förändring mot vad vi har i dag. Bilen är rolig att köra, lite mer hästkrafter och lite snabbare varvtider mot dagens bilar. Jag tycker konceptet verkar sunt och jag tror det är svårt att hitta något som ger mer prestanda för den pengen. Det verkar genomtänkt, säger Andersson.

På plats under testdagen var även WTCC-föraren Robert Dahlgren som körde ett 10-tal varv med TTA-bilen.

– Jag tycker den här bilen är helt rätt väg att gå. Den är spektakulär, låter sportig, är väldigt rolig att köra och man har mycket effekt att jobba med. Jag fick tvinga mig själv att gå in i depå då jag skulle kunna ha kört vidare resten av dagen, säger Dahlgren.

22-åriga Daniel Roos, som mestadels tävlat i formelbilar tidigare, var positiv efter sin provkörning.

– Bilen var superbra, den kommer att bli kanon för svensk racing. Den kändes som en riktig racingbil att köra, den styrde in fint och satt bra i kurvorna, dessutom bra tryck i motorn. Bilen är lättkörd fast ändå inte, det kommer att krävas mycket av en förare för att kräma ut det sista. Den främsta styrkan är att alla kommer att köra på lika villkor, det är bästa föraren och teamet som kommer att segra, inte den som har bästa materialet, säger Roos.

 

IPS Motorsport-föraren Johan Stureson var en glad man efter sin körning och menar att bilen väcker habegär.

– Man fick habegär av bilen. Det första intrycket av bilen är att den är stabil och allt fungerade perfekt vad det gäller växlingar och liknande. Det känns att det är en färdig bil. Bromsarna var utmärkta och effektkurvan fyllig. Totalt sett tycker jag konceptet är bra, som förare vill man inte vara slagen på förhand med sämre material. Det hänger på föraren och dessutom behöver man inga straffvikter, det är positivt, säger Stureson.

Dubbla STCC-mästaren Jan ”Flash” Nilsson, som är en av grundarna till TTA, körde ett par varv i slutet av testdagen.

– Äntligen fick man köra en snabb bil som utmanar, jag körde bara fyra varv sedan gick jag ur, annars flyttar jag fokus från sista STCC-tävlingarna. Roligast var att se ansiktena på de inbjudna STCC-förarna när de kom tillbaka från sina varv. Glada och lyckliga igen, vi har verkligen lyckats med bilen. Nu är det klart – nu ska vi bara övertala STCC AB om det vi såg idag. Nu ska motorsporten bli sportslig och utmanande igen, som den en gång varit, säger ”Flash”.

Samtliga team som närvarade under testdagen har fått en ekonomisk kalkyl och kontraktförslag på TTA-bilen. Närmast för TTA väntar vidare provkörningar på svenska banor och fortsatt hårt arbete inför 2012.