Chromefälgar

Västkustloppet firar med Svenska Bilsportförbundet

Motorsporten har starka traditioner, och inte minst gäller det Västkustloppet i Falkenberg, som i veckoslutet körs för 57:e gången.
29 juni, 2011
22:44

I årets Västkustlopp ingår en historisk racerklass med bilar från 1966 fram till 1981.

Anledningen till att denna historiska klass tagits in ihop med dagens STCC är att Svenska Bilsportförbundet, (SBF), firar 75 år. Tävlingen skall helt enkelt uppmärksamma ett av svensk idrotts största förbund.

Västkustloppet i Falkenberg är landets äldsta biltävling som fortfarande finns kvar. Därför blev det också Västkustloppet som fick svara för SBF:s jubileumslopp.

Västkustloppets historia har, som sagt, också uppnått mogen ålder med sina 57 tävlingsår. Det första Västkustloppet arrangerades på en avstängd landsvägsbana vid Årstad och Skrea, söder om stan. Banan, som var triangelformad, mätte 4 255 meter. Den första tävlingen kördes 20 juli 1952. Motorcyklarna dominerade, men en av klasserna var midgetbilarna, i folkmun kallade för ”halvpannorna”.

Västkustloppet skulle kunna ha körts 59 gånger om inte högertrafikomläggningen i Sverige kommit med i bilden. När det 13:e Västkustloppet körts 1964, så sa Vägverket stopp. Vägarna och korsningarna skulle planeras- och byggas om inför den beslutade högertrafikomläggningen 3 september 1967. Åren 1965 och -66 arrangerade inget Västkustlopp. I stället satsade Falkenbergs MK på att köpa lämplig mark för att bygga en permanent racerbana. Marken hittade man i dåvarande Vinbergs kommun intill kyrkbyn Ljungby, alltså den plats som i dag utgör Falkenbergs Motorbana. Banan byggdes av klubbens medlemmar på rekordtid, från 1 april 1967 till 1 augusti samma år. Söndagen den 5 augusti 1967 kördes det 14:e Västkustloppet på den egna tävlingsbanan en mil öster om Falkenbergs centrum.