Chromefälgar

TTA skapar framtiden för svensk racing på elitnivå

Fyra av Sveriges största racingteam har gått samman och skapat TTA – Touring Car Team Association – en intresseorganisation för elitracingteam i Sverige.
17 juni, 2011
23:44

– Vi har gått samman och startat en organisation för teamen som tävlar på elitnivå. Det här är ett viktigt steg framåt för racingen i Sverige, säger Jan ”Flash” Nilsson, representant för TTA och vd för Flash Engineering.

TTA har funnits i över ett år och grundades av fyra av Sveriges största racingteam: Polestar Racing, Flash Engineering, WestCoast Racing och Brovallen Design.

– Vi har valt att starta den här organisationen för att bevaka de sportsliga, miljömässiga och ekonomiska värdena i svensk racing. Med TTA-organisationen kan vi skapa helt andra förutsättningar för att utveckla och lyfta svensk racing, både för utövare och inte minst för publiken. Vi är fyra starka team nu och vi kommer att bli fler. Målsättningen är att samtliga professionella team skall bli medlemmar, säger Christian Dahl, representant för TTA och vd för Polestar Racing.

TTA jobbar aktivt med frågor inom teknik, säkerhet, miljö och organisation.

– Vårt mål är att förenkla och ekonomiskt förbättra situationen för team, banor och arrangörer. Dessutom jobbar vi hårt tillsammans med bland annat SBF för att förbättra och förnya miljö- och säkerhetsarbetet, säger Dick Jönsson-Wigroth, representant för TTA och vd för WestCoast Racing.

Redan idag har samarbetet med banägare inletts för att utveckla säkerheten inför framtidens ökade krav.

– Säkerhet ligger TTA varmt om hjärtat och vi har bland annat gjort förändringar på Göteborg City Race Arena redan till årets tävling. Vi har varit med och designat om kurva sju för att förhindra allvarliga olyckor på en utsatt plats. Vi kommer att titta på alla banor i samarbete med SBF för att i mesta möjliga mån förhindra liknande olyckor som Richard Göransson råkade ut för i Danmark, säger Jan ”Flash” Nilsson.

TTA och Polestar Racing engagerade i Göteborg City Race Arena

Som ett steg i den fortsatta utvecklingen för svensk racing har Polestar Racing blivit delägare i Göteborg City Race Arena.

– Med den trygghet och de visioner som finns med TTA har vi kunnat gå med och säkra framtiden för fortsatta tävlingar i Göteborg, en mycket viktig pusselbit för att fortsätta att öka populäriteten för motorsporten i Sverige, säger Christian Dahl.

Ny tävlingsbil till 2012

Inför 2012 har TTA utvecklat en ny tävlingsbil i samarbete med franska motorsportföretaget Solution-F och Svenska Bilsportsförbundet.

– Solution-F har en lång erfarenhet av att producera helhetslösningar kring motorsport. De arbetar med ett stort antal biltillverkare och Formel 1-team med allt från producering av motorer och stötdämpare till elektronik och chassi. Vårt samarbete med dem är extremt givande och tillsammans har vi utvecklat en helt ny typ av tävlingsbil som uppfyller dagens krav från publiken, en publik som är allt mer medveten om miljö och sportsliga värden. Dessutom arbetar vi aktivt tillsammans med SBF för att anpassa bilen till nordiska regler, säger Tobias Johansson, representant för TTA och vd för Brovallen Design.

Samma hybridteknik som i Formel 1

TTA-bilarna är tekniskt identiska för att skapa sportslig rättvisa. Bilarna väger 1000 kilo och drivs av ett nyutvecklat hybridsystem på cirka 400 hästkrafter.

– Vi använder oss av den absolut senaste tekniken för hybridmotorer, teknik som är identisk med det KERS-system som används i Formel 1. Med detta kan vi belysa och driva framåt den viktiga utvecklingen inom miljöteknik för dagens bilar, så väl som i form av underhållande racing, som i vardagstrafik, säger Tobias Johansson.

Fart, design och effekt-mässigt kommer bilarna att matcha DTM, ett av världens största standardvagns-mästerskap som tävlar framgångsrikt runt om i världen.

– Bilarna är snabbare än dagens tävlingsbilar och vi justerar driftskostnaderna till en nivå som är anpassad till nordiska förhållanden. Vi kommer även att utrusta TTA-bilarna med den senaste säkerhetstekniken, till exempel den banbrytande FIA-stolen som just nu utvecklas för motorsport. Dessutom kommer vi implementera ett nytt system för att främja omkörningar, liknande DRS-systemet i Formel 1, allt för att skapa säkrare och bättre racing, säger Dick Jönsson-Wigroth.

I och med det nya reglementet är det möjligt att slopa alla former av straffvikter och tekniska dispenser.

– Vi är trötta på manipulering av slutresultatet. Med den här bilen är det bästa föraren och bästa teamet som vinner. Detta har länge varit en självklarhet i andra sporter, nu skapar vi de förutsättningarna för racing, säger Dick Jönsson-Wigroth.

Det första testet med de nya bilarna körs den 22:a juni i Frankrike. 20 bilar är beställda och kommer att levereras inför säsongen.