Chromefälgar

Ingen 40-års kris på Bilsportmässan

25 april, 2011
19:53
Skandinaviens största motorshow har ingen 40-årskris. I år kom över 75.000 besökare till Bilsport Performance & Custom Motor Show för att se utställningsfordon från såväl hela Europa som USA.

Publiken strömmade till Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping, trots det fantastiska påskvädret. Över 75.000 besökare njöt av 800 fordon i världsklass, med en spännvidd från en 125 år gammal Benz Patent-Motorwagen till det senaste från Saab och Volvo. Utöver de 75.000 besökarna kom nära 5.000 personer till burnoutshowen utanför Elmia på lördagskvällen. Under säkra och lagliga former ramades däckröken in av folkets jubel.

Flera jubilarer firades under påskhelgen. Förutom bilens 125-årsjubileum kunde besökarna bland annat se ett urval av Chevrolets 100-åriga historia i en egen avdelning på Elmia. Volvos historia presenterades också – från första personbilen Jakob till nya V60.

En av de långväga utställarna var Jim McNiel från Kalifornien i USA. Han tog med sig den världsberömda ”Hirohata Mercury”, världens mest omtalade custombil som startade en ny trend i USA på 50-talet. McNiels Mercury utsågs till Best In Show Custom Car. Bland de modernare bilarna var det en kraftigt ombyggd Audi A4 från 2005 som utsågs till Peoples Choice.

– Detta räknade jag inte med när jag byggde om bilen igen i vintras, säger ägaren Christoffer Geiros från Ambjörnarp om det prestigefyllda priset.

På mc-sidan var det Torsten Fritz, Huddinge, som vann Best In Show Bike med sin ”Spirit of Sweden”.

– Jag bygger med hjärtat, eftersom det är min stora passion att vara i garaget. Nu ska jag ta mig an nästa projekt, berättar han.

I år firar motorshowen i Jönköping 40 år, men någon ålderskris är det alltså inte att tala om.

– Det har varit fyra fantastiskt fina dagar som visar att fordonsentusiasterna har som tradition att besöka Bilsport Performance & Custom Motor Show under påskhelgen. Nu laddar vi inför nästa år, säger projektledaren Lasse Theander.