Chromefälgar

Porsche 918 RSR utvecklar hybridtekniken

Med 918 RSR har Porsche skapat ett racinglaboratorium för att fortsätta att utveckla ny teknik. Porsche 918 RSR baseras på två framgångsrika hybridkoncept från förra året, 911 GT3 R Hybrid och 918 Spyder.
11 januari, 2011
20:03

Tekniken med den effektiva svänghjulsackumulatorn har lånats från 911 GT3 R Hybrid och designen från 918 Spyder.

Motorn, en direktinsprutad V8, har vidareutvecklats från tävlingsmodellen RS Spyder och utvecklar nu 563 hk vid 10 300 varv i minuten. Två elmotorer vid framhjulen adderar 75 kW vardera till en total toppeffekt av 767 hästkrafter. Den extra effekten genereras när man bromsar och energin lagras i en svänghjulsackumulator.

V8-motorn är placerad framför bakaxeln, kopplad till en växellåda som också baseras på tävlingsmodellen RS Spyder. Växlingarna sköts med två paddlar bakom ratten.

Till skillnad från i konceptbilen 918 Spyder härskar racingatmosfär i 918 RSR. Föraren sitter i en djupt skålad tävlingsstol i brunt läder. Den avantgardistiska mittkonsolen med touchkontroll i 918 Spyder är ersatt av en enkel mittkonsol med vippströmbrytare. På platsen där passageraren skulle ha suttit huserar i stället svänghjulsackulmulatorn.

Svänghjulsackumulatorn är en elektrisk motor vars axel snurrar med 36 000 varv per minut för att lagra rotationsenergi. Den laddas med energi när framaxelns två elmotorer vid inbromsningar fungerar som generatorer. Föraren kan med ett knapptryck utnyttja svänghjulsackumulatorns lagrade energi och använda den vid acceleration eller vid omkörningar. Svänghjulet bromsas då elektromagnetiskt och överför sin rörelseenergi till elmotorerna med en effekt av 2 x 75 kW. Den extra effekten finns tillgänglig under åtta sekunder när systemet är fulladdat.