Chromefälgar

Audi utökar sin motorsportsatsning

Audi stöttar sin produktoffensiv med att trappa upp satsningen på motorsport inför 2011. Med en nyutvecklad LMP1-sportbil kallad R18 ska Audi ta sin tionde titel i Le Mans 24-timmars. Parallellt byggs en ny bil för DTM samtidigt som sportprogrammet utökas för Audis kunder.
23 december, 2010
11:01

1999 debuterade Audi i världens mest prestigefyllda långlopp, Le Mans 24-timmars. Sedan dess har märket med de fyra ringarna tagit hela nio titlar med R8, R10 och R15 TDI-modeller. Nyligen presenterades det nya tävlingsvapnet för kommande år, Audi R18, en stängd coupé som ska ge Audi sin tionde titel.

– Effektivitet är fokus i vår utveckling och i framtiden kommer aerodynamisk effektivitet att bli ännu viktigare i Le Mans, säger Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ulrich. En stängd bil har klara fördelar i det avseendet vilket bekräftas av våra datorsimuleringstester i vindtunneln.

Motorreglementet i Le Mans blir strängare nästa år då arrangören vill minska motorvolymerna. Audi fortsätter med dieseIkonceptet som lanserades i Le Mans 2006 och placerar en 3,7 liters V6 TDI-motor i nya Audi R18. Ett val som Ulrich Baretzy, chef för Audis motorutveckling kommenterar så här:

– Från vår synvinkel är TDI-tekniken den mest effektiva, det finns en anledning till att andelen TDI-motorer i Audis produktsortiment är så hög som den är.

Genom den innovativa utvecklingen av V6 TDI-motorn för Le Mans blir motorsport återigen arenan för Audis banbrytande utvecklingsarbete mot mindre, mer ekonomiska men ändå kraftfulla motorer. En annan ny utveckling är växellådan i R18 som specifikt har modifierats för mindre motorer. Även chassit lever upp till löftet ”Vorsprung durch technik”, med en kolfibermonoqoque som är gjuten i ett stycke vilket sparar vikt och ökar styvheten.

Dubbla projekt i DTM
Parallellt med åtagandet med R18 i Le Mans satsar Audi på att ta tillbaka DTM-titeln till Ingolstadt och Neckarsulm. Då reglementet frysts under 2011 ligger fokus på utvecklingsarbetet med DTM:s nya exklusiva däckpartner. Liksom tidigare planerar Audi Sport att ställa totalt nio bilar på startlinjen via de erkända teamen Abt Sportsline, Phoenix och Rosberg. Vilka förare det blir kommer att beslutas i januari nästa år. Inga nyheter om svenske Mattias Ekström får fortsatt förtroende är ännu klart.

Utöver de 12 DTM-evenemangen (inklusive uppvisningslopp) som körs 2011 kommer utvecklingsarbetet av nya Audi A4 DTM (internt kallad R17) att fortgå. De första testerna planeras för nästa sommar.

Sportprogrammet utökas
Audis sportprogram för kunder lanserades under 2009 och kommer att utvidgas och omstruktureras till nästa år. Det som tidigare var förbehållet europeiska marknaden öppnas nu även för Asien. Deltagandet i 24-timmarslopp på Nürburgring (25-26 juni) och på Spa-Francorchamps (30-31 juli) blir spjutspetsarna i kundsportprogrammet med Audi R8 LMS. Utöver det kommer Audi att stödja starter i andra långlopp såsom 12-timmars vid Bathurst (Australien).

Dessutom planerar Audi ett modulärt kundkoncept med långloppsversioner av TT RS och en GT4-version av Audi TT. TT RS har redan framgångsrikt körts på Nürburgring Nordschleife och ska fortsätta att utvecklas under vintern. En konceptbil av TT GT4 presenterades i samband med DTM-finalen i Shanghai. De första leveranserna av racerbilar till kund planeras till 2012.

Audi Motorsport Evenemang under 2011

Audi R15 TDI
19 mars Sebring 12 timmar (USA)

Audi R18
24 april Test dag, Le Mans (F)
8 maj Spa-Francorchamps (B) 6 timmar
11-12 juni Le Mans (F) 24 timmar
3 juli Imola (I) 6 timmar
11 september Silverstone (GB) 6 timmar
1 oktober Petit Le Mans, Road Atlanta (USA)
12 november Kina (CN) 6 timmar

Audi A4 DTM
1 maj Hockenheim (D)
15 maj Zandvoort (NL)
5 juni Spielberg (A)
19 juni EuroSpeedway Lausitz (D)
3 juli Norisring (D)
17 juli Uppvisning München (D)
7 augusti Nürburgring (D)
4 september Brands Hatch (GB)
18 september Oschersleben (D)
2 oktober Valencia (E)
23 oktober Hockenheim (D)
6 november Shanghai (CN)

Audi R8 LMS
25-26 juni Nürburgring (D) 24 timmar
30-31 juli Spa-Francorchamps (b) 24 timmar