Chromefälgar

Premiär för Formula Student Clinic

6 augusti, 2009
17:41
Sverige premiär för Formula Student Clinic på Gelleråsbanan i samband med STCC.

I samband med STCC på Gelleråsen fredagen 14 augusti kommer Swedish Motorsport Industry tillsammans med fyra universitet att anordna en Formula Student Clinic. Syftet är att påvisa den höga nivån på och nyttan av högre utbildning inom den automotive relaterade industrin i Sverige.

Formula Student engagerar 105 universitet i Europa och i Sverige finns programmet på Karlstad Universitet, KTH, Chalmers och Lund. Studenter och representanter från samtliga Universitet kommer att finnas på plats under dagen tillsammans med företrädare från Semcon, Volvo, Svenska Bilsportförbundet, Stål & Verkstad och Swedish Motorsport Industry. En teknisk workshop kommer att genomföras med presentationer och tekniska analyser från studenterna.

Formula Student handlar om att stimulera ingenjörs talanger genom att utforma och producera en formel bil enligt ett strikt hållet regelverk. Förutom design och tillverkning syftar projektet till att fortbilda inom ledning och marknadsföring som också är viktiga färdigheter i arbetslivet.
Att delta i Formula Student kräver totalt engagemang, många sena nätter, frustration och utmaningar på vägen men resultatet är utvecklingen av mycket begåvade unga ingenjörer.

- Detta blir första gången som Sverige visar upp alla universitet och deras racerbilar gemensamt och förhoppningen är att så många som möjligt från både näringslivet och skolor skall ta chansen att träffa studenterna för att få mer kunskap om programmet.

- Vi har fått ett otroligt stöd ifrån Karlskoga Motorstadion och STCC och ett uppvisningsheat kommer att köras under eftermiddagen, säger projektledaren Pialill Ring

Jonas Jarlmark raceengineer till Rickard Rydell i VM och hos team Biogas i STCC betonar vikten en akademisk utbildning och kommer att finnas med under dagen för att dela med sig av sina internationella erfarenheter. Företag som stöttar Formula Student genom sponsring får en naturlig relation till högutbildade unga ingenjörer, som kan ses både som potentiella nyrekryteringar och som potentiella framtida kunder.